Kata Hareta sora

Kata Hareta sora (jap. wypogodzone niebo). Kata Hareta sora jest pracą dyplomową sensei Grzegorza Ambroziaka napisaną na egzamin na stopień mistrzowski 1 dan. Obrona tej pracy odbyła się przed Komisją Egzaminacyjną Yudansha (Rada Mistrzów) w dniu 10 lutego 1989 roku w Warszawie.

Forma Karate-dō Tsunami, w której występuje trzech przeciwników. Nazwa tej formy nawiązuje do stanu psychicznego uke.  Jak nic nie jest w stanie zakłócić pogody nieba po ulewnym deszczu, tak żaden z trzech występujących w kata przeciwników nie może wyprowadzić z równowagi psychicznej Uke. Ich akcje, mimo że według założeń kata – są na najwyższym poziomie, Uke kontroluje w pełni od początku do końca. Dzięki takiemu zachowaniu uke wciąga przeciwników w nieodwracalną pułapkę.

Ważne: Niniejsze przedstawienie należy traktować, jako poglądowe. Wszelkie szczegóły kata można jedynie poznać podczas zajęć w klubach Związku Sportowego. Kata Hareta sora prezentuje senpai Beata Sobiesiak.

Przyjmujemy ceremonialną pozycję stojącą – Tachi-zen i wykonujemy ukłon Tachi-rei. Głośno podajemy nazwę Kata – Hareta sora!. Następnie przechodzimy do pozycji gotowości – Yōi-dachi. Po wykonaniu Yōi przerwa ok. 3 sekund.

Stojąc w hachiji-dachi obniżamy raptownie środek ciężkości ciała i przemieszczamy się do przodu po przez hidari seishan-dachi do hidari dai-kokutsu-dachi. Jednocześnie zmieniamy front pozycji o 90 stopni w lewo.

Następnie wykonujemy bardzo silnie hidari mae-geri-keage na strefę pośrednią chūdan / jōdan i obracając się w prawo o blisko 180 stopni w miejscu przechodzimy do migi zenkutsudachi. Jednocześnie wykonujemy hidari mawashi-empi-uchi jōdan.

Spojrzenie przez lewe ramię i wykonujemy zwrot w miejscu do kiba-dachi z jednoczesnym uchi-tettsui-uchi chūdan / jōdan. Następnie wykonujemy dalej zwrot w miejscu do hidari zenkutsu-dachi z jednoczesnym migi choku kara-zuki chūdan / jōdan.

Odrywamy lewą nogę od ziemi wykonując hidari nami-ashi i przestawiamy ją do kiba-dachi z hidari mawashi-empi-uchi jōdan. Bez zmiany pozycji migi soto-ude-uke chūdan (ta technika tylko do wysokości barku).

W miejscu wykonujemy zwrot do migi zenkutsu-dachi z hidari choku kara-zuki chūdan. Spoglądamy przez lewe ramię do tyłu i wykonujemy hidari gedan-ude-uke. Zwrot w miejscu do hidari zenkutsu-dachi wraz z migi choku kara-zuki chūdan.

W miejscu wykonujemy zwrot do kiba-dachi z hidari mawashi-empi-uchi jōdan. Następnie szybki zwrot do hidari zenkutsu-dachi z tate-age-empi-uchi jōdan. Szybki powrót do kibadachi z hidari tate-age-shihon-nukite-zuki jōdan wraz z KIAI!

Natychmiast wykonujemy migi uchi-ude-uke jōdan wraz z blokiem asekuracyjnym soto-ude-uke. z krokiem do przodu przechodzimy do hidari fudō-dachi z jednoczesnym hidari mawashi-empi-uchi jōdan.

W miejscu wykonujemy migi soto-ude-uke (tylko do ramienia) a następnie wykonujemy szybki przeskok w tył z ushiro-empi-uchi jōdan i natychmiast w przód (przeskok) do hidari zenkutsu-dachi z migi age-zuki jōdan z KIAI!

Dostawiamy prawą stopę do hachiji-dachi. Następnie wykonujemy zwrot w lewo o 90 stopni do heiko-dachi z hidari gedan-ude-uke i z kolei szybko dokonujemy zwrotu lewo do sho-zenkutsu-dachi z jednoczesnym migi mawashi-shuto-uchi jōdan.

Zmieniamy front pozycji przechodząc do hachiji-dachi i tam gdzie wykonywaliśmy poprzednią technikę teraz wykonujemy age-shuto-nikite-zuki jōdan z Kiai! Przechodzimy do hachiji-dachi z jednocześnie wykonanym yōi. Przerwa 3 sekundy. Dostawiamy prawą stopę do pozycji musubi-dachi i wykonujemy tachi-rei. Następnie przyjmujemy pozycję tachi-zen.

Współpraca

Nota prawna

Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej zarejestrował nazwę Karate-dō Tsunami®,
jako nazwę własną Związku Sportowego Polska Federacja Karate-dō Tsunami®.